TVgids.nl
Klik op 'toestaan' om meldingen van TVgids.nl te ontvangen.
Amusement
Het kostte bijna twee jaar, maar dan heb je ook wat: Victor Mids is terug met een nieuw seizoen van Mindf*ck. ‘Een intensief programma om te maken, maar kijkers krijgen een schitterend eindproduct.’
Wat is er in het komende seizoen van ‘Mindf*ck’ te zien?
“We proberen altijd nieuwe insteken te bedenken voor illusies en experimenten, dus er zitten verrassende elementen in die kijkers nog nooit hebben gezien. De opbouw is wel hetzelfde als altijd, met illusies voor BN’ers, wetenschappelijke feitjes over het brein en experimenten waar mensen thuis aan mee kunnen doen.”
Je begint aan het zevende seizoen van het programma en dan zijn er ook nog de specials. Hoe blijf je jezelf vernieuwen?
“Ik probeer mijzelf altijd uit te dagen om illusies in nieuwe vormen te gieten. Verder laat ik me inspireren door naar andere kunstvormen te kijken. Ik ga naar het theater, lees boeken, volg workshops en spreek met mensen van buiten mijn vakgebied. Ik geloof dat je vernieuwt door elementen uit andere groepen in je eigen vak te verwerken.”
Waarom bedenk je voor elke gast een op maat gemaakte illusie?
“Het maakt Mindf*ck anders dan soortgelijke programma’s en het is leuk voor de gasten. Achteraf horen we vaak van ze dat ze het een ware traktatie vonden.”
Hoeveel voorbereiding zit er in zo’n op maat gemaakte illusie?
“Het is maanden werk, een seizoen maken duurt meer dan een jaar. Als we een gast hebben, gaan we heel lang met het team zitten om daar wat bij te verzinnen. Vanuit die brainstorm, die weken kan duren, komt dan een gouden idee. Het is nooit een invuloefening, dat je even een kaarttruc doet. Dat maakt het leuk, maar ook lastig om te maken. In de eerste aflevering is Youp van ’t Hek te zien. Voor hem bedachten we een illusie waarin ik het konijn uit zijn liedje ‘Flappie’ tot leven wek. Youp werd helemaal gek.”
Over de gasten gesproken, hoe kies je die uit?
“Het palet moet leuk en divers zijn. We doen bijvoorbeeld nooit vier zangers in een seizoen. Het is leuk om iets te doen met bijvoorbeeld muziek, acteren, taal, mode en cabaret. Die afwisseling in afleveringen, ook van experimenten, houden we altijd in de gaten. Door die compositie, waar maanden werk in zit, lijkt elke aflevering voorbij te vliegen. Een intensief programma om te maken dus, maar de kijkers krijgen een schitterend eindproduct.”
Hoe moeilijk is het om die gasten – en de kijkers – voor de gek te houden?
“Met de juiste kennis is het verbazingwekkend eenvoudig het brein te misleiden. Ik heb die kennis, ben er mijn hele leven mee bezig en heb me erin gespecialiseerd. Ik kan mensen ergens in laten geloven of ze een verkeerde conclusie laten trekken. Je weet bij mij dat je brein een verkeerde afslag gaat nemen.”
Gaat er ondanks al die kennis toch wel eens iets fout?
“Natuurlijk gaat het weleens niet zoals gehoopt, maar ik heb altijd verschillende technieken die ik kan inzetten om het dan toch bij te sturen. Ik vergelijk het met een soort dans, ik weet nooit wie mijn danspartner wordt en wat de pasjes gaan zijn, maar uiteindelijk zorg ik er wel voor dat we langzaam de kant op dansen waar ik naar toe wil.”
Jouw achtergrond als afgestudeerd arts helpt bij de illusies, maar helpt het je ook als tv-maker?
“Ik denk dat het voor de kijker leuk is om te luisteren naar mensen met zo’n achtergrond, zij kunnen je van alles vertellen over wat je nog niet weet. Tijdens mijn opleiding dacht ik al, ‘grappig dat we zo weinig over onszelf weten’. Ik denk dat veel mensen op straat niet goed aan kunnen wijzen waar hun lever zit. Waar het mij ook bij helpt: tijdens de opleiding heb ik veel geleerd over communicatie en hoe je een boodschap goed overbrengt. Dat kan ik vertalen naar mijn voice-overs. Een goede voice-overtekst is echt een vak apart.”
Tot slot: wat is jouw doel met ‘Mindf*ck?’
“Dat kijkers een beetje gaan nadenken over zichzelf, het brein en de waarneming en dat ik mensen bijvoorbeeld kan leren hoe het geheugen en de zintuigen werken. Mensen kunnen inspireren om over zichzelf na te denken, dat vind ik heerlijk.”
Mindf*ck is iedere zaterdag vanaf 20:30 uur te zien bij AVROTROS op NPO1.
Partnerbijdrage
Tweede Kerstdag wordt dit jaar extra speciaal dankzij Comedy Central. De zender trakteert namelijk vanaf 20:10 uur op de hartverwarmende film Last Christmas, met Emilia Clarke en Henry Golding in de hoofdrol.
Komende week in GTST: Puike pruikprioriteiten en het verborgen verlangen
10:56Ook na aflevering twee zijn kijkers kritisch op Een Huis Vol
10:41Danny Ghosen reist af naar Syrië voor Danny ter plekke
10:17Vanaf deze datum zie je de nieuwe dramaserie Elixer
10:00Serious Request levert 11,5 miljoen op voor Metakids