Serie
Caroline De Bruijn viert dertigjarig GTST-jubileum: 'Een half leven Janine Elschot'
Jef Willemsen
  ·  Caroline De Bruijn viert dit jaar twee belangrijke mijlpalen. De actrice werd afgelopen zomer zestig jaar en deze week is ze op de kop af dertig jaar te zien als Janine Elschot in GTST.
Een half leven GTST, hoe voelt dat?
“Eerlijk gezegd voelt het ergens nog steeds alsof ’t allemaal nog moet beginnen. Mensen vragen me weleens: “Vind je het nou niet saai, altijd hetzelfde doen?” Maar dat is nou juist de grootste misvatting die je kunt hebben over Goede tijden… Geen één dag is hetzelfde. We vertellen letterlijk iedere dag een nieuw verhaal. En dat is nooit gaan vervelen, zelfs als Ludo en ik voor de twintigste keer met ruzie uit elkaar gaan blijft dat heerlijk om te spelen want het gaat nooit op dezelfde manier.”
Hoe kijk je terug op de beginjaren?
“Janine begon in 1992 als een gastrolletje van een paar weken. Ik had in die jaren geen televisie en geen idee wat voor fenomeen de serie was. De eerste gewaarwording kwam toen ik ’s avonds in Amsterdam over straat liep en ineens overal door de ramen mijn eigen hoofd op televisieschermen zag. Die gastrol werd uiteindelijk een vast personage, maar ook toen dacht ik nog steeds: ‘ach, da’s leuk voor een maand of drie’. En nu zijn we dertig jaar verder.”
Is het dan nog steeds leuk?
“Het wordt eigenlijk steeds leuker. We werken met een hele lieve leuke, creatieve en gezellige club waarin iedereen zichzelf mag zijn. Je hebt hier geen diva’s of strenge hiërarchie. Iedereen is met hetzelfde doel bezig: de serie iedere keer weer een beetje beter maken. Dat zorgt voor een positieve sfeer. Het is niet voor niks dat het gros van de mensen die weggaan weer terug wil in de serie. Geloof me, als ik ’t saai zou vinden dan was ik allang gestopt.”
Is er echt geen hiërarchie?
“Nou ja, ik loop na al die jaren misschien wat makkelijker bij de schrijvers naar binnen dan iemand die net komt kijken. Als er iets is wat ik niet echt bij Janine vindt passen dan kaart ik dat aan. Dat vind ik ook een deel van mijn werk als actrice: niemand kent Janine beter dan ik, dus is het aan mij om haar personage te bewaken. De karakters in een serie zijn archetypes die als een soort kaartenhuis in elkaar passen. Ze moeten herkenbaar blijven om de stabiliteit van de serie te garanderen.”
Wat voor archetype is Janine?
“Ze is rechtvaardig, wil altijd het goede doen en blijft tegen de klippen op in de liefde geloven. Het personage mag dan wel niet bestaan, er zitten natuurlijk zitten delen van Caroline in Janine. Haar reacties komen voort uit mij, ze is voor mij geen heel vreemd maar wel een totaal ander persoon. Janine is heel onbezonnen. Ik ben zelf wel een echte flapuit, maar denk meer na voordat ik dingen doe. Janine zit dan al in de ellende.”
Welke verhaallijnen koester je?
“Janines borstkankerdiagnose. Vanwege de vele reacties die ik mocht ontvangen van vrouwen én mannen die zich er in konden herkennen. Als je ziek wordt, ben je niet ineens een ander mens of alleen maar patiënt, al is dat voor buitenstaanders vaak niet te snappen. Verder vond ik het seizoen dat Ludo maanden zoek was fantastisch om te spelen. Janine nam zijn bedrijf over en moest ineens als Ludo gaan denken en net als hij buiten de lijntjes kleuren. En toen Ludo eenmaal terugkwam, was ‘ie er wel maar toch ook weer niet… En hij had en passant ook nog een vriendschap met een raaf. Zoiets kan alleen in GTST.”
Waar kijk je met trots op terug?
“Het is uiteraard niet mijn verdienste, maar ik ben echt trots dat GTST nog altijd een ankerpunt is in de levens van veel kijkers. Ondanks het aanbod van andere zenders en streamingsdiensten weten mensen ons toch te vinden. Wat ik ook vaak op straat hoor is dat nieuwe Nederlanders dankzij de serie onze taal en cultuur beter hebben leren kennen. GTST gaf ook een onderwerp van gesprek.”
Hoe vind je de serie veranderd?
“De grootste verandering van de laatste jaren is onze werkwijze. Vroeger draaiden we met drie camera’s en werd er live op de vloer geschakeld. Dat betekent dat we als acteurs alle scenes als een soort toneelstukje achter elkaar deden. Je moest in één stuk door en was beperkt in hoe je iets in beeld bracht omdat je al snel een camera in het shot had. Tegenwoordig werken we, net als de meeste andere tv-series, met twee camera’s en vindt de montage achteraf plaats. Zo hebben we veel meer variatie en mogelijkheden en oogt alles minder houterig.”
Kost die nieuwe werkwijze niet meer tijd?
“Het duurt inderdaad per scene soms wat langer, maar dat is het waard. De uitdaging is om tussen de scenes door je focus niet te verliezen, want als de crew klaar is moet je er direct weer staan. Je kunt dus niet even wat anders doen, een boek lezen of een half uur naar de kantine. Dat is funest voor je concentratie. Een scene goed spelen kun je vergelijken met een propje dat je met een elastiekje in een prullenbakje moet schieten. Het liefst in één keer raak. Ik vind het al dertig jaar een uitdaging om de hele dag die spanningsboog vast te houden.”
En minder technische veranderingen?
“Er waren jaren dat we in Romeinse kostuums of in Indiase gewaden scenes stonden te spelen. Ik heb als non op de brandstapel gestaan en zelfs Ludo nog eens neergeschoten verkleed als Frans kamermeisje. Die tijd ligt wel achter ons, de toon is inmiddels realistischer geworden. Ik vind het ook fijn dat er bewust grote en serieuze thema’s behandeld worden. Janine kreeg borstkanker, Shanti’s kindje werd stil geboren. Dat GTST met de verhaallijn over Saskia’s verkrachting kans maakt op de eerste Televizier-Ster Impact laat zien dat het werkt.”
Wat was de impact van zestig worden?
“Eigenlijk wilde ik er niet zoveel van weten, maar daar dachten ze bij GTST anders over. Mijn kleedkamer was versierd met slingers en ballonnen en door het hele pand hingen foto’s van mij met de tekst ‘Caroline 60’. Toen dacht ik toch: ‘Ja, ergens is het ook wel een mooi, rond getal’. Verder verbind ik er geen conclusies aan: ik ga niet ineens aan de schrijvers vragen of ze me willen ontzien en Janine is ook niet het oma-type dat met koekjes en thee thuis zit te breien. Laat haar maar de boer op gaan. Sterker nog: kom maar op met moeilijke stunts, graag zelfs!”
Wat staat Janine in haar jubileumseizoen te wachten?
“Er staat haar iets ontzettend leuks te wachten. Janine gaat zich in een hele nieuwe arena begeven en iets doen dat ze echt nog nooit gedaan heeft. En wat mij betreft blijft ze dat nog jaren doen!”
GTST | ma t/m do | RTL 4 |20:00 uur
Wat je verder niet mag missen
Alle tipsPartnerbijdrage
De indringende dramaserie De Toeslagenaffaire is nu te zien op NPO Start
Het toeslagenschandaal ontwrichtte de afgelopen jaren de levens van heel veel gedupeerde families. Over dit enorme drama is een driedelige Nederlandse serie gemaakt die je nu kunt zien bij NPO Start.Laatste nieuws van TVgids.nl
Meer nieuws 11:31Over Mijn Lijk: De Reünie binnenkort alsnog op televisie te zien
10:00Iliass Ojja kijkt niet naar kijkcijfers De Toeslagenaffaire: 'Hoop vooral dat kijkers zich bewuster worden'
09:56Tatjana Šimic heeft een rol in de spin-off van Flodder
09:30Gisteren in Het Sinterklaasjournaal: de Pieten vechten om de laatste cadeautjes
08:47De TV van gisteren: Kijkers keihard over gasten in Boerderij van Dorst